تبلیغات
دنیای سه بعدی - مایا بهتر است یا تری دی مکس؟
درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندهای روزانه

نویسندگان

ابر برچسبها

آمار وبلاگ

Admin Logo
themebox

Max یا Maya کدامیک بهتر است؟

من تا به حال به فور از علاقه مندان زیادی این خواهش را شنیده ام که یک نفر برای تصمیم گیری آنها در انتخاب این که کدام یک از  نرم افزارهای 3ds Max یا Maya را یاد بگیرند به آنها کمک کند، هنوز بسیاری از طرفدارن این نرم افزارها تمایل به طعنه زدن و معاف کردن خود از جواب دادن به این سوال دارند. من برای پیدا کردن یک جواب قاطع به این سوال تلاشهای زیادی کردم بعد از برخی تحقیقات و تجربیات به این نتیجه رسیدم که Maya خیلی بیشتر از 3ds Max جامع و وسیعتر است در حالی که 3ds Max خیلی بیشتر حسی و ذاتی می­باشد و شیب منحنی یادگیری کمتری دارد. اما مطلب عمیق تر از این حرفها است. شاید شما هم اکنون شگفت زده هستید " چرا و چگونه". برای ساده کردن مطلب من مشاهدات خود را به اشتراک با شما می­گذارم.

 

قبل از اینکه من وارد جزییات بشوم یاد آور می کنم که هم اکنون 3ds Max و Maya  هر دو زیرمجموعه سری نرم افزارهای Autodesk می باشند. 3ds Max سالهای طولانی است که یکی از برندهای Autodesk می باشد در حالی که Maya به تازگی زیر مجموعه این سری از نرم افزارها شده است. هر دوی این نرم افزارها از استانداردهای صنعتی برای Modeling، Animation و Rendering استفاده می کنند. Autodesk در صدد این برنیامد که این دو نرم افزار رقیب را در هم ادغام کند عمدتا به این دلیل که حرفه ای های این نرم افزارها اصلی ترین مهارت خود را در یک تولید بی نقص تنها با یکی از این نرم افزارها دارند.

در بسیاری از زمینه ها Maya و 3ds Max شبیه هم هستند. در 3ds Max برای جابه جا کردن، چرخاندن و تغییر ابعاد از gizmo استفاده می شود، Maya هم ابزار مشابه آن را دارد. 3ds Max هنوز اشکال ظاهری مفرح و با حس تری برای استفاده دارد از طرف دیگر Maya تابع پذیری باطروات و بهبود یافته تری از آنچه 3ds Max ارائه داده است را به نمایش گذاشته است. هم Maya و هم 3ds Max در موتور دوم Rendering خود از Mental Ray استفاده می­کنند تا به هنرمند 3D توانایی ایجاد ظاهر واقعی تر و طبیعی تر دهند.

 

3ds Max همواره تمرکز خود را بر روی طراحان Game گذاشته است. بر خلاف آن Maya تمرکز خود را بر روی CG Film Animation گذاشته است. در یک نگاه کلی هر دوی این نرم افزارها وظایف یکسان انجام می دهند: Model، Render و Animate . با این وجود اگر در مورد تفاوتها صحبت شود حرفهایی از این نوع مطرح می شود: اگر این دو نرم افزار خیلی مشابه هستند تفاوت برجسته در چیست؟ خوب ... تفاوت در  ضعف و قدرت آنهاست.

 

 

 

Autodesk

 Maya 2011

Autodesk

 3ds Max 2011

نقاط قدرت

  • طراحی اشیاء سه بعدی ویژه
  • با آزادی کامل هر Vertex مستقل را دستکاری می کند که به حس بزرگ کنترل و انعطاف پذیری می دهد.
  •  تنظیمات Lighting و ابزار Texture شما را قادر می سازد که اشیاء را واقعی تر نمایید.
  • به راحتی کاراکترهای چند تایی را ایجاد می کند.
  • با تابع “Bi-Ped” شما می توانید اسکلت مجازی انسان را ایجاد کرده و به سرعت کاراکترهای خود را با دادن حرکتهای انسان Animate کنید.
  • به راحتی کاراکترهای چند تایی را ایجاد می کند.

نقاط ضعف

  • فاقد تابع "Bi-Ped" می باشد بنابراین ایجاد استخوان بندی به صورت دستی انجام می گیرد برای ایجاد یک فیلم یا ویدو گیم زمان بر خواهد بود.
  • برای کاربر تازه کار در ابتدا محیط نرم افزار پیچیده و گیج کننده است.
  • توانایی ایجاد صحنه های واقع گرایانه زمان بر و خسته کننده است.
  • مشکلات در خلق صحنه های نما باز به خاطر دوربین به ویژه هنگامی که اشیاء  بزرگ مورد نیاز باشد.
  • توانایی ایجاد صحنه های واقع گرایانه زمان بر و خسته کننده است.
  • مشکلات در خلق صحنه های نما باز به خاطر دوربین به ویژه هنگامی که اشیاء  بزرگ مورد نیاز باشد.

 

 

برای کارهای معماری و تجسمی 3ds Max به شدت مناسب می باشد. در گیم و TV/Broadcast هرد دو نرم افزار برتری یکسان دارند. با این وجود Maya در صنعت فیلم سازی از 3ds Max پیشی گرفته است.

اگر شما طراح گیم باشید، 3ds Max عمدتا گزینه مناسبی خواهد بود چون ابزار کنترل کاراکتر، هندل کردن فیلمبرداری متحرک و لایه بندی متحرک سازی بهتری دارد. برعکس Maya به خاطر افکتهای سیالش معروف است. بنابراین زمانی که شما نیاز به کار با تکنیکهایی به مانند آتش، انفجار، انجار هسته ای ابر، بخار، گردوخاک، مه، ریختن مذاب، لجن و گل دارید Maya گزینه مناسبتری خواهد بود. یک متحرک ساز فیلم نتیجه بهتری با Maya بدست خواهد آورد.

 

 

 

بعد از اینکه من اندکی با Maya آشنا شدم تمایل پیدا کردم به سمت آن بروم به ویژه به مدلینگ NURBS آن. برای آنهایی که با NURBS آشنا نیستند این توضیح لازم است که NURBS سطوح پیچیده با تعداد وجه کم می­باشد. به عنوان مثال اگر شما نیاز به ساخت یک کره با استفاده از polygons داشته باشید کار شما ممکن است با 100 وجه به پایان برسد در حالی که مدلینگ NURB نرم افزار Maya شما همین کار را به یک وجه منفرد می توانید انجام دهید. هیچ محدودیتی برای قوه خلاقیت شما وجود ندارد. انیمیشن ریزش آب از میان صخره ها را تصور کنید و انجامش دهید بله این Maya است و می تواند تصور شما را به تصویر بکشد.

مقایسه بین این دو نرم افزار نیاز به دانش پرتاب موشک ندارد. در زیر جدول مقایسه ای تهیه شده است که به تصمیم گیری شما کمک خواهد کرد.

 

Autodesk

 3ds Max 2011

Autodesk

 Maya 2011

تمرکز بازار

گیم ها

فیلم

بهره وری یادگیری

کمتر از دو ماه

کمتر از سه ماه

محیط نرم افزار

سبک CAD ، ساده و قدرتمند، اندکی حسی تر

شبیه اهنگری، انعطاف پذیر و قدرتمند،

نسبت به 3ds Max از جنبه حسی کمتری برخوردار است

Rendering کیفیت

عالی

عالی

کیفیت w/plugin

عالی

عالی

ابزار متحرک سازی

خیلی خوب

عالی

 ابزار UV (Unwrap, Pelt…)

خیلی خوب

عالی

رنگ آمیزی

ابدا

خیلی خوب

مدلینگ

عالی

خیلی خوب

NURBS

ضعیف

خیلی خوب

مشخصه منحصر بفرد

ParticlesFlow

PaintFX  Fluids Nucleus

بزرگترین

No new features

Learning Curve

پکیج کامل برای تولید گیم

عالی

خیلی خوب

پکیج کامل برای تولید فیلم

خوب

عالی

 

 

خوب به سوال اصلی خود برگردیم، کدامیک را باید انتخاب کنم Maya یا  3ds Max ؟ من ابزار رنگ آمیزی، افکتهای سیال و NURBS مدلینگ را در Maya فوق العاده دیدم. با این وجود سوال این نیست که کدامیک ارجحیت دارد، اما چه استفاده ای از نرم افزار خواهیم کرد.

من با صراحت می گویم شما اگر آشنا به Maya نباشید در صنعت فیلم سازی موفق نخواهید شد. در حالی که 3ds Max و Maya به صورت یکسان در ویدو گیم ها قابل استفاده اند ولی این مطلب را نباید فراموش کرد که 3ds Max استاندارد صنعت گیم سازی را مد نظر گرفته است.

قبل از شروع به کار ضروری است که نرم افزار خود را معین کنید. برخی از کاربران تمایل به پریدن از یک نرم افزار به نرم افزار دیگر دارند، اما وقتی شما در یکی از نرم افزارها استاد شوید بهتر است به همان بچسبید.

من هیچ چیز خاصی در سویچ کردن بین این دو نرم افزار پیدا نکردم. زمانی که شما در کار با یکی از نرم افزارها مهارت کامل به دست می آورید تقریبا هیچ اختلافی در آنچه می توانید به وجود آورید نیست این تنها به شما بستگی دارد که چگونه از ابزار صحیح استفاده می کنید.



نوشته شده توسط :فرهاد نوید ستاری بیرق
شنبه 14 خرداد 1390-10:39 ق.ظ
نظرات() 

Ali shoghi
یکشنبه 12 مرداد 1393 09:58 ب.ظ
سلام من طراح بازی هستم از یونیتی استفاده میکنم از چند نفر پرسیدم گفتند هردو واسه بازی نیازه ولی خدایی انیمیشن خارجی ها انقدر حرفه ای حتی موی بدن حیوانات طبیعیه بعد علم ایران خیلی عقبه هنوز منبع مشخصی برای یونیتی وجود نداره کاش ایرانی نبودم.!!!
حسین
چهارشنبه 14 خرداد 1393 02:24 ب.ظ
فقط maya
askvfx
جمعه 19 اردیبهشت 1393 07:51 ب.ظ
با سلام به دوستان عزیز

من خودم با مکس کار میکنم هم باهاش انیمیشن بستم و هم فیلم و مدل برای گیم.هیچ ربطی نداره بسته به سلیقه شخصه که اتفاقی با کدوم شروع کنه.من خودم جون با اسمش حال کردم الانم 21 سالمه و از 16 سالگی دارم باهاش کار میکنم.مایا هم ضعیف نیست اتفاقا خیلی هم قویه.ولی از نظر من مایا فقط برای انیمیشن بستنه.توو فیلمم اگه میخوای کاراکترای غیر منطقی بذاری صد در صد مایا بهتره.اما اگه میخوای جلوه های ویژه مثل فیلم 2012 یا avenger و کلا فیلمایی که با آتش و دود خرابی است مکس بهترینه...
morteza
پنجشنبه 13 تیر 1392 06:17 ب.ظ
سلام دوست عزیز.سخن از تفاوت مکس ومایا یه چیزی شبیه سخن ازتفاوت ذهنیت دو نفردرمورد چگونگی خداست!نخندید جدی میگم.همه ماها باید قبول کنیم که این دوتا رو کامل نشناختیم ونمیتونیم هم بشناسیم.مگه winrar و winzipرو باهم مقایسه میکنیم؟!که این همه از نقطه ضعف نقطه قوت فرمودین!باید قبول کنید که به اونایی که این سوال روپرسیدند بد جواب دادید وهمین خودش میتونه عشق وپشتکار جوونا رونسبت به هردوی اینها کم بکنه.من با مایا هم کار میکردم با مکس هم!از یکی بنا به دلایل مدنظر خودم بدم اومده.ولی من خیلی کوچولوتر ازین حرفام که بگم این واسه این بهتره اون واسه اون!پس تواین مواقع نباید اجازه بدیم سلیقه شخصی دو تا ابر قدرتو باهم مقایسه کنه.پس هرکی باهرکدوم خوشه بااون کارکنه اما زیاد تا بفهمه چی به چیه
پاسخ فرهاد نوید ستاری بیرق : با سلام به شما
مرسی از مطلب و اظهار نظرتورن.
مقایسه یک نرم افزار با خدا زیاد به نظر جالب نمیاد و تعجب برانگیز خواهد بود حتی اگر برای درک بهتر باشه!!
مطمئنا هر دو نرم افزار دارای قدرت و ضعف هستن وندانستن من نوعی دلیل بر این نمی باشد که آنچه که از نرم افزار دیده ام بر زبان نیاورم.
تنها نظر شخصی این بنده صحبت درباره محیط نرم افزار بوده و خود مطلب ارائه شده در وب لاگ ترجمه بسیار ضعیف و دست و پا شکسته از یک سایت معتبر و واقف به خصوصیات هردو نرم افزار می باشد.
در هر صورت موفق باشید.
بهروز
شنبه 11 خرداد 1392 06:03 ب.ظ
سلام به همتون...
راستش چرا ما خودمونو سردر گم بکنیم...؟
هر دو هم نقاط ضعفی دارن هم نقاط قوت ...
مسلما یکی نیستن و با هم هر چند اختاف دارند ولی در کلیت یکی ان....
بستگی به کاربرد هر شخص داره ..یا توی گیم یا توی فیلم باید هر کسی راهشو انتخاب کنه....
ولی این بدین معنی نیست که مایا نمیتونه گیم بسازه یا تری دی نمیتونه فیلم بسازه....
ولی من خودم مایا رو ترجیح میدم....
رامین
پنجشنبه 2 خرداد 1392 02:21 ب.ظ
:))) یعنی تمومی نداره این بحث مایا بهتر است یا تری دی مکس .. مودباکس بهتر است یا زی براش .. یونیتی بهتر است یا یو دی کی .. .....

خب هر کدوم خوبیه خودشونو دارن . میخواین حرفه ای بشین خب همه رو یاد بگیرین .. 20 سال درسهای چرت و پرت از دبستان تا دانشگاه یاد گرفتین حالا یکی 2 سال وقت بزارید اینا رو حرفه ای یاد بگیرین . بخواین حرفه ای بشین باااااید همه رو یاد بگیرین . فااااتحه.
محمد
چهارشنبه 4 اردیبهشت 1392 01:58 ب.ظ
مدتیه مایا کارم وتجربه کمی در مکس دارم محیط تریدی مکس پیچیده گنگ سردرگم کننده است کابر به سختی میتونه ارتباط برقرار کنه اما در مایا کاربر راحتر محیط بسیار راحتره یادگیریش سریتره .
کاربرد تریدی بیشتر در معماری صنعت گیم هستش ومایا بیشتر انیمیشن بلند مدته در فیلم سازی و صنعت گیم کاربرد داره .
ویژگی منحصر بفردش رندرینگ رنگ آمیزش هست مایا خیلی قویتر عمل مکنه جلوه های ویژه
abdollah
چهارشنبه 30 اسفند 1391 07:16 ب.ظ
سلام
مطلب خوبی بود منم اوم کارم رو در 3Dsmaxشروع کردم ولی بع از کلی یاد گیری اون فهمیدم مایا خیلی بهتره
در هر صورت ممنون مطلب خوبی بود
به ما هم سر بزن
hadi halimi
دوشنبه 7 اسفند 1391 10:29 ب.ظ
سلام.خوب بود و تا حدی مطالبو میپذیرم ولی کاملا از حرفاتون معلوم بود که دفاع از نرم افزار مایا میکردین :))
.در کل مطالب شما با اینکه گفتین مایا در حرکات سیال و نربز قوی تره کاملا موافقم.
پاسخ فرهاد نوید ستاری بیرق : سلام دوست من مرسی از لطف شما, مطلب اخیر نظر شخصی من نیوده و ترجمه از یک منبع معتبر است در هر صورت من خودم با تری دی مکس شروع کردم ولی در ادامه مایا را تست کردم جدا از هر گونه نظر فنی در مورد مقایسه این دو نرم افزار مایا را دارای محیطی بسیار جذاب یافتم و هنوز هم با مایا کار میکنم و واقعا این نرم افزار را بسیار عالی دیده ام
هومان
چهارشنبه 13 دی 1391 08:01 ب.ظ
درست است که مایا پیچیدهتر از تری دی مکس است.اما با کمی تمرین و تلاش متوجه خواهید شد که کیفیت و انعطاف پذیریی مایا بیشتر از تری دی مکس است و کیفیت کار بالاتر و حرفه ای تر است...من 4 سال با مایا کار میکنم واقا" شگفت انگیز است هنوز مطالب زیادی مانده تا یاد بگیرم. پیچیده است ولی کار با ان جذاب و درست و حسابی است...متوجه خواهید شد...
فرهاد
سه شنبه 5 دی 1391 01:20 ب.ظ
بله قویتر هست
mohammad
چهارشنبه 15 آذر 1391 02:42 ق.ظ
دوست عزیز واقعا از راهنماییت ممنون من یک سوال داشتم و این بود که برای جلوه ویژه مایا قوی تره؟
fff
یکشنبه 23 مهر 1391 11:19 ب.ظ
chera nazar bikhodi va taasabi mizanid
persian
جمعه 13 مرداد 1391 01:31 ب.ظ
ممنون مطالب خیلی خوبی بود استفاده کردم.
nafiseh
یکشنبه 21 خرداد 1391 11:15 ق.ظ
motmaeni in mataleb male khodete????!!nevisandash .akhe englisi in matlab khoondam..nevisandasham yeki dgast..behar hal.mamnoon
taha
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 05:03 ب.ظ
بهره وری یادگیری كمتر از دو ماه یعنی چی؟
- من 6 ماهه بكوب دارم روز و شب مكس یاد میگیرم و تمرین میكنم اما هنوز یك هزارمشم یاد نگرفتم - از این حرفات معلومه كه كلا از دنیای سه بعدی هیچ اطلاعی نداری.
حرفامو به دل نگیرا!
taha
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 05:01 ب.ظ
برو بابا تری دی مكس از همشون وسیع تر و واقعی تره - مایا وسیعه؟ - خیلی خنده داره . تری دی مكس از همه نرم افزار های سه بعدی زود تر شروع به كار كرده و كیفیت و ابزار های مدلینگ زیادی داره - این حرفای دروغ رو به خورد مردم نده. فهمیدی؟
reza
دوشنبه 1 اسفند 1390 04:57 ب.ظ
سلام دوست عزیز
مطالبت بسیار عالی بود ولی من یک معمارم
ودوست دارم درمدل کردن سه بعدی بهترین فضاباجذابیت خاص خودش روآماده کنم وبرام خیلی مهمه که ازکدوم یکی شروع کنم درحقیقت زمان آنچنانی ندارم وفقط می تونم در یکی از این نرم افزارها به سطح عالی برسم
حالا نظرخودتان که هردوتا روکار کردین درایجاد یه جلوه ثابت ولی جذاب کدام نرم افزار بهتر بوده
نظرخودتون روبرام ایمیل کنید
اززحمات شما خیلی خیلی ممنونم
reza_yas66@yahoo.com
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر